tisdag 20 juli 2010

Sol, segling och brännboll.

För nån vecka sedan, när min semester börjat, bestämde sig jag och min flickvän för att pröva på lite segling. Vi hörde förstås av oss till vår huvudsakliga leverantör av friluftstjänster, Djursholms Scoutkår, och frågade om vi kunde låna en båt. Kåren har två segelbåtar, ett par gamla J-17 byggda 1974 vid namn Östan och Västan. Båtarna är gamla, men välskötta, och bra för lite lugnare segling eftersom båten är ganska tung i förhållande till segelytan. Det gör dem inte särskilt snabba, men stabila.
Båtarna ligger vid båtklubben precis bredvid scoutstugan, vid Stora Värtan, och där mötte vi min syster som också skulle med på turen. Efter lite meck med att rigga de nya seglen gav vi oss ut. Som tur var hade båtarna nya motorer så vi kunde lungt tuffa ut från bryggan och sätta segel. När segeln vär var satta upptäckte vi att någon ersatt motorns stoppsprint med ett bundband, som satt ganska fast, så det enda sättet att slå av motorn var att stänga av bränsletillförseln och vänta på att soppan i slangen tog slut. Inte det mest effektiva, och det ledde till lite förvirring när seglen var satta. Som tur var befann vi oss en bit från land utan båtar i närheten, så vi kunde irra runt bäst vi ville tills vi fick ordning på allt, och sedan blev det segla av. Vinden var lagom och solen sken, på land var det tydligen varmt och kvavt men det svalkade skönt på sjön. Jag har skrivit om Stora Värtan tidigare, till exempel här, men det är värt att nämna det igen: Området kring Stora Värtan är riktigt fint. Från sjön ser man både de pampiga strandvillorna i Djursholm, höghusen i Täby, de obebyggda stränderna på norra Lidingö och Bogesundslandet, och alla de vackra holmarna. Storholmen, Tranholmen och Bastuholmen är bebyggda med småhus, men de flesta av öarna är obebyggda och relativt orörda. Vi tog oss rakt över värtan mot Bogesund, och sedan girade vi söderut och kryssade ner mot Storholmen. När vi seglat förbi ön vände vi för att kunna segla med vinden tillbaka mot Djursholmsstranden och scoutstugan. Allt som allt tog det ett par timmar.

När vi kom tillbaka började vi ställa i ordning båtarna, och folk började samlas nere i scoutstugan eftersom kåren bjudit in gamla och nya ledare på grillkväll. Vi var förberedda med mat i kylen, och folk höll på att göra i ordning sallader och såser. Innan grillen tändes tog vi som var hågade ett dopp i sjön, från båtbryggan. Jag är upväxt et stankast från scoutsugan och började i kåren för tjugo år sedan, men har faktiskt aldrig badat nere vid båtklubben tidigare. Det finns ingen ordentlig strand i närheten och vattnet är ganska grumligt, men vi lät det inte hindra oss. Bryggan var bra att hoppa ifrån, vattnet var varmt och bojarna vid bryggan var roliga att leka med.
Efter maten satt några vuxet kvar vid bordet och pratade, medan vi som var mer äventyrligt, eller barnsligt, lagda bestämde oss för att klättra upp på scoutstugans ganska nylagda tak. Vi tog oss också in på stugans vind, där vi hittade en massa damm och gamla reliker som den heliga graalen från gamla scoutäventyr i min ungdom, fanor från bortglömda patruller och avdelningar och rekvisita från studenthämtningar på 90-talet. Men det mesta däruppe var ändå damm.

Som ni ser på bilden ovan valde inte alla att klättra in på vinden med hjälp av den bekväma stegen. Man kan också ta sig ner från taknocken, men jag rekommenderar det inte.
Efter äventyren på taket var det dags att i god svensk tradition spela brännboll. Ängen utanför stugan var oklippt, men vi placerade ut konerna på stolar så att de skulle synas och började spela. Som tur var tog vi också med några extra bollar, eftersom det var svårt att hitta borttappade bollar i det höga gräset. Som tur var förlorade vi bara två. Det var svårt att springa också, men efter ett tag blev banan rejält uppsprungen och det blev nästan löjligt enkelt att göra ett frivarv, bara man träffade bollen.
På bilden ovan tror jag dessvärre att jag just missat.

Vi spelade tills vi rört upp nog med gräspollen för att ge domaren hösnuva. och när poängen räknades visade det sig att resultatet var ganska jämnt. Helt jämt till och med. Glada i hågen plockade vi ihop sakerna och städade till stugan innan vi åkte hem. En fin dag, och ett bra initiativ av kårledningen att arrangera en grillkväll mitt i sommaren.