onsdag 26 augusti 2009
Med råsegel på Stora Värtan
Nu har jag varit ute på äventyr igen, på det levande rollspelet Krigshjärta. Fyra dagar i skogen med regn, lera och primitiv utrustning, och även om smutsen under naglarna inte gått bort än och min bädd av filtar och fårskinn var långt från bekväm (rötter i ryggen) än så är det alltid en upplevelse att se skogen prydd av människor i vackra kläder och laga mat i gryta över öppen eld. Det här arrangemanget bjöd dessutom på en stor portion action. Kolla på arrangemangets hemsida om ni vill läsa mer. Det finns en trailer också!
Men nog om detta arrangemang, som beskrivs betydligt bättre på annat håll. Förra helgen däremot var jag ute på ett litet äventyr som förmodligen inte fått lika mycket publicitet, nämligen en segling med drakskeppet Viking Plym på Stora Värtan. En av mina gamla ledarvänner från Djursholms Scoutkår tipsade mig om att de yngre scouterna skulle åka på vikingaläger och att de skulle seglas över med ett "vikingaskepp", och då jag seglat lite med råseglare tidigare och är allmänt historieintresserad undrade hon om jag kunde ställa upp som besättning och dessutom berätta lite om vikingarna för barnen. Självklart ställde jag upp, både för den goda sakens skull och för att det är roligt att segla.
Dags att reda ut lite saker förresten. "Vikingaskepp" är en ganska svepande term och de flesta kallar alla långa odäckade båtar med råsegel (ett stort fyrkantigt segel fäst i en tvärgående bom, en "rå") för vikingaskepp, med sådana båtar användes långt efter vikingatiden. Bland allmogen användes mindre råseglare långt in på 1800-talet. De skepp jag seglat med tidigare är Helga Holm, som är en kopia av ett skepp från 1300-talet, och Tälja, som är byggd efter ett fynd från 900-talet. Viking Plym däremot är ingen fullskalig kopia utan inspirerad av fynd från västkusten, men byggd i skala 1:2. Hon är också byggd med lite väl moderna metoder, bland annat är trävirket lackat och fernissat i stället för bara tjärat, seglet är i modern segelduk och bänkarna ombord är längsgående för att underlätta segling i stället för tvärgående för roddens skull, för att inte tala om den inbyggda motorn! Men så är hon ju också byggd redan 1912, till olympiaden i Stockholm, och därmed en av världens äldsta kopior av "vikingaskepp". Utveckligen går ju framåt, eller bakåt, även när det gäller historieåterskapande.
Och så till själva seglingen då. Dagen till ära hade jag och min flickvän klätt upp oss i de vikingakläder jag hade i lajvgarderoben, och vi åkte tidigt ut till Viggbyholm, där skeppet ligger, för att möta skepparen och hans son, som utgjorde resten av besättningen. Vi gjorde allt klart och tuffade iväg för motor mot Ranängen, där lägerdeltagarna skulle hämtas upp. Visserligen hade de varit häftigt att segla fram till bryggan, men hade vi väntat på vind så hade lägret blivit rejält försenat. Men vår entré verkade vara effektfull nog, ledarna hade hemlighållit "vikingaskeppet" för både scouter och föräldrar och vi fick genast ställa upp på en hel massa foton och svara på frågor om skeppet så gott vi kunde. Sedan lastades packning och lägerutrustning ombord, vilket gick snabbt tack vare hjälpsamma föräldrar, och så bar det iväg. Tyvärr var vinden inte riktigt med oss, så vi fick gå för motor en bra bit innan vi kunde hissa segel, och trots att vi tog en lång omväg för att få gynnsam vind så gick det minst sagt i sakta mak när seglet kom upp. Själv hade jag inte haft något emot att skvalpa fram i någon knops fart några timmar,men nästan ett dussin scouter i lågstadieåldern tyckte nog inte riktigt samma sak. Särskilt inte när de började bli hungriga. Alltså bestämde vi oss för att skynda på färden med hjälp av motorn och efter någon halvtimmes puttrande nådde vi målet, Kyrkviken på Bogesund.
När vi landat och lastat ur var det dags för lunch, och scouterna åt sin medhavda matsäck medan jag gjorde mitt bästa för att underhålla dem med historier om vikingaskepp och nordisk mytologi. Sedan jag berättat om färderna i Österled, hur vikingarna brod skeppen förbi forsar och mellan floder, om Oden, Tor och Freja och historien om Bladers död och Lokes straff så var scouterna mätta och belåtna och de var dags för oss att ge oss av. Vi puttrade ut ur Kyrkviken för motor och när vi kommit ut på Stora Värtan igen hade vinden tagit i lite så vi bestämde oss för att segla en lite längre tur i stället för att ta den rakaste vägen hem. När vi seglade längs stränderna i Djursholm märkte vi av en viss uppståndelse bland de badande och solande, det är ju inte varje dag man får se ett drakskepp under segel. De flesta mötande båtar tittade också lite extra.
Runt tre var vi tillbaka i Viggbyholm igen. Sammantaget hade vi en härlig dag på Värtan, även om det gärna hade fått blåsa lite mer. Det är alltid kul att komma ut och segla, och så känns det bra att göra en insats för sin gamla scoutkår då och då.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar