söndag 14 juni 2009

Regn och Rusk

Helgens väder har väl inte varit så mycket att hurra för, regn och regn. Inget drömläge för vare sig picknick eller grillfest på stranden, men regnet för med sig fördelar också. Det är till exempel ett bra läge att ge sig ut på promenad för att testa sitt relativt nya regnställ.

Jag har haft det ett par månader nu, och använt det under två utfärder, men jag har inte behövt använda det i annat än lätt duggregn, så när regnet verkligen tog i i går kväll så gav jag mig glatt ut på en liten promenad.
Regnstället är av märket Euro-Hunt och är köpt från Engelsons postorder, som mest säljer jaktutrustning, men den funkar ju för annat friluftsliv också. Jag har som jag skrev använt det tidigare under två utfärder och är mycket nöjd med klädernas passform, rörlighet och bekvämlighet. Ett stort plus är att båda jackan och byxorna kan bäras som vanliga kläder också, man behöver alltså inte byta jacka eller dra på sig några klumpiga överdragsbyxor när det mulnar till, och man sparar in vikten av en extra uppstättning kläder i packningen. Särskilt byxorna är dock såpass varma och täta, trots materialets andningsförmåga och ventilationsöppningarna i sidorna, att man bör ha med sig ett par lättare byxor för torrt väder när man är uta och vandrar, till exmepel ett par zip-offbyxor (med ben som är avtagbara vid knäna, dubblerar som shorts). Jackan är dock luftig nog för att funka under varmare förhållanden också, och är det tillräckligt varmt behöver man ju ingen jacka alls. En bra allroundjacka helt enkelt. Visserligen finns det snyggare jackor, till exempel den klassiska fjällrävenjackan i grönlandsväv, men till ett betydligt högre pris. En tusenlapp för hela stället, plus en femtiolapp i frakt, är i mina ögon väldigt konkurrenskraftigt.
Men nu var det vattentåligheten jag skulle testa. Ut i gå i regnet bara. Ganska snart upptäckte jag att det är dags att ge kängorna en omgång lädersmorning igen, men det kan jag ju inte lasta regnstället för. Med blöta fötter klafsade jag vidare, och snart blev det ganska varmt. Jackan har ventilationsöppningar under armarna, så de kunde jag ju ha öppna utan att det läckte in. Byxorna däremot har öppningar i sidorna bär vatten kan rinna in om det vill sig illa, så de fick jag dra igen och svettas. Alla dragkedjor, både till fickor och ventilationsöppningar, är vattentäta.
Promenaden gick vidare och jag klafsade genom högt gräs på öppna fält, ,med god exponering för regn och vind, och resutlatet är mycket bra. Totalt var jag ute i ungefär en timme, och ingen fukt trängde in, däremot så blev jag rejät svettig. Materialet blir knappt blött och torkar fort, och det är lika smidigt under blöta förhållanden. Den enda nackdelen är huvan, som är svår att få att sitta bra över huvudet. Den är avtagbar, men är fäst med tryckknappar i stället för dragkedja, vilket göra att den lätt lossnar om den fastnar i något. Å andra sidan är den lätt att ta av och på själv, utan att man tar av sig jackan. På det hela taget är jag mycket nöjd och ser med tillförsikt fram emot regniga vandringsdagar.

Angående träningen så kom jag faktiskt iväg till gymmet i onsdags och körde ett pass. I går städade jag igen, denna gång en källare, och så hann jag ju med en timmes promenad i regnet. Nu är jag på väg ner till gymmet, så fort jag har skrivit klart det här. Så träningen börjar lossna igen. I kommande inlägg så tänkte jag skriva lite mer om mina mål och mitt träningsprogram. Mer om detta nästa gång, nu väntar skroten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar