tisdag 23 juni 2009

I morgon bär det av på äventyr igen. På lajv, eller levande rollspel som man också kan säga. För grundläggande info om vad jag pratar om rekommenderar jag det allvisa och allvetande Wikipedia, artikeln finns här.

Lajv är en hobby jag ägnat mig åt i snart åtta år nu, och till en början var mitt engagemang kopplat till friluftsintresse och äventyrslusta, och jag åkta främst på arrangemang i medeltidsinspirerad fantasymiljö, givetvis ute i skogen. Men tiden har mitt intresse breddats, och jag har prövat på andra genrer och miljöer, kortare inomhusarrangemang i nutid där fokus ligger långt ifrån att smyga runt bland träden och "äventyra". Men i morgon är det dags att resa bort för fyra dagar i skogen, med en vacker by av trähus, ett tältläger med mångfärgade paviljonger och faror som lurar i skogarna. Precis vad jag ville ha när jag började lajva, och lockelsen finns kvar. Dessutom är det samma arrangörer som gjorde det första lajvet jag någonsin besökte, och en del folk från det lajvet också. Det kommer att bli ett kärt återseende.

Vill ni veta vad lajvet handlar om kan ni läsa på lajvets hemsida. Kortfattat kan jag säga att jag kommer att spela Hans Keitler, legosoldat och underbefäl i den trupp som eskorterar en viktig expedition till den avlägsna byn Naari. Nu ska jag fortsätta packa ihop mina prylar, medan jag funderar på det inlägg jag ska skriva när jag kommer hem från lajvet. Då tänkte jag jämföra friluftsliv under moderna förhållanden friluftsliv under levande rollspel, utan lättviktstält regnställ i funktionsmaterial, spritkök och diskborstar.

På bilden ser ni större delen av min packning, fortfarande i en liten hög. Snart ska den pressas ner i de blåa Ikeabagar som ligger i den gröna fotöljen. Möblerna ska inte med, däremot ett par filtar till som är ganska stora och otympliga, och i morgon bitti ska allt få plats i en medelstor Volvo tillsammans med fyra personer till och deras packningar. Levande rollspel är en ung hobby med heterogena utövare, men om det finns någons sorts tradition i rörelsen så är det bruket att överlasta bilar på väg till lajven, och morgondagens resa lär inte bli något undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar